Nieuws
Gegevens gesnapt – Tipje van de sluier – November 2023
Je wilt natuurlijk al beschikken over alle gegevens van deze Grote Rekendag. Dat kan nog niet, we zijn nog niet helemaal klaar. Maar… we tillen graag een ’tipje van de sluier’ op. |
Voorbeelden van de activiteiten
Ten eerste zie je hieronder uit elke groep een voorbeeld.
- De kinderen gaan insecten vangen. Laat de kinderen een ballon met een insect kiezen.
- Geef de opdracht de ballon omhoog te gooien en weer te vangen. Dit kan op twee niveaus.
- Niveau 1: de kinderen gooien de ballon voor zichzelf op en vangen deze weer.
- Niveau 2: de kinderen mogen niet van de stapsteen af, anders vallen zij in het water
- Niveau 3: kind 1 gooit de ballon naar kind 2. Kind 2 vangt de ballon en gooit deze weer terug naar kind 1.
- Laat de kinderen tellen hoe vaak zij het insect kunnen vangen, zonder dat de ballon de grond raakt.
- Stel tijdens deze activiteit de volgende vragen:
- Hoe kan je het beste staan om de ballon te slaan en/of te vangen?
- Hoe hard/zacht moet je slaan om de ballon te vangen?
- Hoe vaak heb jij het insect gevangen?
- Wat is het hoogste aantal gevangen insecten?
- Wat is het laagste aantal gevangen insecten?
Kerndoelen
Ten tweede geven we graag een algemeen principe mee bij deze Grote Rekendag:
Centraal in vrijwel alle activiteiten van deze 22ste Grote Rekendag met thema ‘Gegevens gesnapt’ staat het leren ‘gebruiken’ van gegevens: lezen, interpreteren, verzamelen en samennemen. In feite is dit thema een ‘knipoog’ naar de nieuwe concept kerndoelen rekenen-wiskunde die onlangs werden aangeboden aan de minister. Deelname aan deze Grote Rekendag geeft daarmee indirect ook een inkijkje in één van de belangrijke kerndoelen.
Tip voor de dag zelf
Ten derde een tip. Bereid het voor met je collega’s, en zorg er op de dag zelf voor dat je even bij je collega in de klas kan kijken. Dat doen we eigenlijk veel te weinig, en op een dag waarop er sprake is van 1 thema is het eigenlijk wel leuk om even bij elkaar te kijken.