Grote Rekendag

Nieuws

Eerlijk delen, misschien alvast iets lezen…

We zitten midden in de herfstvakantie, en zijn hard aan het werk voor de Grote Rekendag van 2025.

We geven vier voorbeelden van de ideeën waar het om draait bij Eerlijk Delen, en eindigen met een leestip.

Voorbeeld Groep 1-2 – Blokken eerlijk verdelen over vakken in de speelzaal

Vertel de kinderen dat Robin, Muis, Konijn en Olifant samen een verzameling Logiblokken hebben, maar dat de blokken eerlijk verdeeld moeten worden. Ze kunnen de blokken op verschillende manieren verdelen:
– Alle logiblokken gewoon eerlijk verdelen, zonder te kijken naar de vorm, kleur of grootte.
– De Logiblokken verdelen op basis van hun vorm (cirkels, vierkanten, enz,)
– De Logiblokken verdelen op basis van hun kleur (rood, geel, enz.)
– De Logiblokken verdelen op basis van hun grootte (groot en klein)
– Een combinatie van de kenmerken: vorm, kleur én grootte.

Laat kinderen zelf experimenteren met een eerlijke verdeling

Voorbeeld Groep 3-4 – Rugzakken vullen en vierkanten inkleuren

Diverse spullen zoals: blokken – grote en kleine boeken – flesje water – broodtrommeltje, enzovoort. Niet evenveel van alles!
Ga na of alles inderdaad in die twee rugzakken past (en ze dan ongeveer even zwaar zijn)

– De kinderen vullen de twee rugzakken. Twee kinderen vullen de ene rugzak, en twee kinderen de andere rugzak. Bij het inpakken moeten ze ervoor zorgen dat het gewicht van de rugzakken ongeveer gelijk wordt.
– Aan het eind controleren ze of de rugzakken inderdaad even zwaar zijn. Laat hen het gewicht met de hand voelen en vergelijken

Voorbeeld Groep 5-6 – Verdeelkunst

Een vierkant schilderij is verdeeld in 64 vakjes en deze vakjes zijn geschilderd in rood of geel. Als de stukjes geel worden geteld blijken dit er 32 te zijn (en rood dus ook 32)
Er zijn meer schilderijen, steeds andere vlak-inkleuringen, maar wel steeds eerlijk verdeeld tussen geel en rood.
Je kunt eenvoudig de stukjes tellen, of inzien dat er delen zijn verschoven (meetkunde)
Leerlingen gaan nu zelf een ‘Eerlijk schilderij’ maken.

Voorbeeld Groep 7-8 – Puzzelen met postcodes

Zijn er evenveel huizen in het postcode-gebied 2317 als in het postcode-gebied 6533? Hoe zit die verdeling van Nederland nu precies in elkaar, en heeft men hier een ‘eerlijke verdeling’ gemaakt?

Leestip – over onderzoekend leren

De activiteiten van de Grote Rekendag hebben vaak een onderzoekend karakter. Dat vraagt een andere voorbereiding van de leerkracht, en de dynamiek tijdens de opdrachten wijkt waarschijnlijk af van de gewone lessen.

  • Habermehl-Ooms, M. (2017). Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor het toepassen van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(1), 41-44.