Grote Rekendag

De Grote Rekendag 2026 – Kan het kloppen?

Thema

Op woensdag 18 maart 2026 vindt alweer de 24ste editie van dit rekenavontuur plaats, met als thema “Kan het kloppen?”

Leerlingen en leerkrachten gaan kritisch kijken naar getallen, grafieken en beweringen. Wat zie je? Moet je wel optellen, of moet je vermenigvuldigen? Hoort deze foto wel bij deze situatie? Worden de gegevens wel goed gebruikt? Wat wordt er beweerd? Deze Grote Rekendag maakt enkele nieuwe kerndoelen concreet, kerndoelen die samenhangen met ‘wiskunde en de wereld’ en ‘wiskundige denk- en werkwijzen’

Het materiaal is ingedeeld in vier doelgroepen:

  • Groep 1 en 2 – De wonderlijke bril van tante Til
  • Groep 3 en 4 – Ika de robot uit Japan
  • Groep 5 en 6 – Jij als onderzoeker
  • Groep 7 en 8 – Check Check!
Bestellen via de webshop.

Bij aanschaf van het online materiaal ontvangt u een toegangscode die u toegang geeft tot de bijbehorende website. Deze code wordt binnen drie werkweken verstuurd naar het opgegeven e-mailadres. Het materiaal zal volledig beschikbaar zijn voor de start van 2026.

Zorg dat u op tijd bestelt, en bereid uw leerlingen voor op een dag vol rekenplezier!

De Grote Rekendag is een dag vol ontdekkingen en onderzoek. Maar hoe zit dat dan met de verbinding met de nieuwe (concept)kerndoelen? Wellicht heb je het volgende plaatje al eens gezien, dat de drie domeinen laat zien van kerndoelen:

We nemen wat zinnen over van de ‘karakteristiek’ van de nieuwe kerndoelen:
  1. Wiskundige denk- en werkwijzen. Alle leerlingen moeten vlot en wendbaar leren rekenen en zich ontwikkelen tot gecijferde burgers.
  2. Wiskundige attitude. Het onderwijs stimuleert de ontwikkeling van een wiskundige attitude en van plezier, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen bij wiskunde.
  3. Wiskunde en de wereld. Het herkennen en gebruiken van wiskunde in bekende en nieuwe situaties draagt bij aan hun verdere wiskundige ontwikkeling. Een belangrijk doel van het leergebied rekenen en wiskunde is om leerlingen in aanraking te brengen met wiskunde in verschillende verschijningsvormen en toepassingen binnen en buiten school. Hierdoor ervaren ze het nut en de kracht van wiskunde.

Deze drie aspecten zijn verwerkt in het materiaal van de Grote Rekendag.

Nog even een citaat over die ‘kritische houding’, die natuurlijk centraal staat bij het GRD-thema “Kan het kloppen?”: “Leerlingen leren wiskundetaal en wiskundige representaties te lezen, te interpreteren en op juistheid te beoordelen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van een kritische houding, die belangrijk is om te kunnen omgaan met de toenemende hoeveelheid kwantitatieve informatie van nieuwsbronnen en sociale media.” (uit de karakteristiek definitieve concept-kerndoelen rekenen-wiskunde, voorjaar 2025).

Verwijzingen