Over
De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan.
Vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via groterekendag@uu.nl
Versie 2026 – Kan het kloppen?
![]() |
18 maart 2026 Leerlingen en leerkrachten gaan kritisch kijken naar getallen, grafieken en beweringen. Wat zie je? Moet je wel optellen, of moet je vermenigvuldigen? Hoort deze foto wel bij deze situatie? Worden de gegevens wel goed gebruikt? Wat wordt er beweerd? Deze Grote Rekendag maakt enkele nieuwe kerndoelen concreet, kerndoelen die samenhangen met ‘wiskunde en de wereld’ en ‘wiskundige denk- en werkwijzen’.
|
![]() |
19 maart 2025
Tijdens deze editie zullen de leerlingen nadenken over en spelen met aantallen en verdeelsituaties. Zo gaan ze onderzoekend en samenwerkend rekenen. |
![]() |
20 maart 2024
Aan de slag met statistiek, met veel aandacht voor onderliggende vaardigheden als verzamelen, ordenen, categoriseren, bekijken en beeld brengen. |
![]() |
29 maart 2023
De leerlingen gaan aan de slag met uitdagende reken-wiskunde-opdrachten, deze keer rond het ontstaan van afval en het hergebruiken en verminderen van afval. Allerlei reken-wiskundige vaardigheden komen aan bod. Ook wordt op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval. |
Colofon

Malmberg

Universiteit Utrecht

Radiant Lectoraat rekenen-wiskunde