Grote Rekendag

materiaal-2025-afgeschermd

Welkom op de interne website.

Tijdens ‘Eerlijk Delen’, op 19 maart 2025, gaan alle kinderen aan de slag met het nadenken over en het spelen met aantallen en verdeelsituaties. Klik op de onderdelen hieronder.

Praktisch

Inhoudelijk

Een Grote Rekendag over Eerlijk Delen. Tijdens deze Grote Rekendag is er veel aandacht voor onderliggende vraagstukken zoals:

  • Wat is eerlijk delen? (En wat is nou echt eerlijk)
  • Hoe deel je eerlijk? (Op verschillende manieren)

Dit wordt vertaald in activiteiten voor de verschillende groepen:

  • Groep 1 en 2 – Robin, Muis, Konijn en Olifant
  • Groep 3 en 4 – De Club
  • Groep 5 en 6 – Museum Verdelia
  • Groep 7 en 8 – Het Geheim van de Postcode

We willen dat alle kinderen nu – en later- goed begrijpen wat ‘eerlijk delen’ is. Wij denken dat het leren begrijpen en toepassen van het concept van eerlijk delen een belangrijke stap is in het basisonderwijs. Kinderen leren het best door zelf actief aan de slag te gaan met verdelen: ze ontdekken hoe ze eerlijk kunnen verdelen door samen te werken, te oefenen en oplossingen te bedenken. Dit helpt hen niet alleen om inzicht te krijgen in wat eerlijk delen inhoudt, maar ook om het toe te passen in verschillende situaties, zowel op school als later in het dagelijks leven.

Een bijzonder voorafje: Verdeel-foto maken!

Dit is een extra opdracht, voor het team van leerkrachten, of voor een of meer van jullie groepen.

  • Maak een verdeling met alledaagse materialen (blokjes/fiches, keuken- of knutsel-materiaal, hoedjes, mensen, …)
  • Wees creatief!
  • Maak een foto van het resultaat
  • Uiterlijk 9 maart inleveren (ivm pi-dag, 14-3, op die dag willen we alle foto’s hebben)
  • De foto’s zullen op een verzamelpagina worden gepubliceerd
Verdeelfoto
Naam
Naam
Voornaam
Achternaam

Maximum file size: 67.11MB

Gaat u ermee akkoord dat wij deze foto publiceren op de website van de Grote Rekendag?

Deze opdracht is geïnspireerd door de Pi-dag-opdracht 2025.

Verdeel de getallen-T-shirts eerlijk

Laat alle kinderen tijdens deze Grote Rekendag een T-shirt (of trui) aandoen waar een getal op staat. Dit ziet er niet alleen feestelijk uit, maar nodigt ook uit om over getallen te praten en met getallen te rekenen, met getallen te spelen, en de getallen te verdelen!

Voor de kleuters geldt hetzelfde, dus ook zij komen met een t-shirt (of trui) met een getal naar school. Eventueel, om het voor de kleutergroepen eenvoudiger te maken, kunnen er papiertjes opgespeld worden met het getal 1.

Algemeen

Tijdens de Grote Rekendag ontmoeten de kinderen vier hoofdpersonages: Olifant, Muis, Konijn en Robin. Deze personages zijn een middel om de kinderen op speelse wijze kennis te laten maken , met het thema Eerlijk Delen.

Personages:

    • Olifant: Groot
    • Muis: Klein
    • Konijn: Middel
    • Robin: Mens

Indeling (na schoolbrede opening van 15 minuten)

  1. Kennismaken met Olifant, Muis, Konijn en Robin (30 minuten)
  2. Activiteiten in de klas (60 minuten)
  3. Activiteiten in de speelzaal (45 minuten)
  4. Afsluiting (15 minuten)

Handleiding

Powerpoint

  • Het verhaal van Olifant, Muis, Konijn en Robin: Powerpoint en PDF

 

   Werkbladen

 

Algemeen

Door middel van verschillende spel- en rekenactiviteiten leren de kinderen op een speelse manier wat eerlijk delen betekent en hoe dit in verschillende situaties kan worden toegepast. Aan de hand van verdelingsopdrachten met kleine voorwerpen, een circuit met diverse opdrachten en een buitenactiviteit ontdekken de kinderen verschillende methodes van eerlijk delen. Ze leren niet alleen hoeveelheden verdelen, maar ook hoe ze om kunnen gaan met overgebleven voorwerpen en situaties waar eerlijk delen niet altijd even eenvoudig is. Deze dag draait om samenwerken, kritisch nadenken en creatief oplossingen vinden.

Indeling (na schoolbrede opening van 15 minuten)

  1. Introductie: De Club (15 minuten) 
  2. Pinda’s en andere dingen (40 minuten) 
  3. Circuit (75 minuten)
  4. Buitenspel (30 minuten)
  5. Quiz ( 30 minuten)
  6. Indien tijd over: afmaken circuitactiviteiten
  7. Afsluiting (10 minuten)

Handleiding

Powerpoint

 

   Werkbladen

 

Algemeen

De kinderen verkennen het concept van verdelen door verschillende activiteiten in Museum Verdelia. Ze beginnen met het onderzoeken en begrijpen van getalsmatige verdelingen via creatieve opdrachten zoals het kleuren van toegangskaartjes en het maken van deelrupsen en deelpotigen. Vervolgens leren ze door het oplossen van verdeelpuzzels hoe objecten in gelijke delen kunnen worden verdeeld. Dit wordt verder uitgediept in activiteiten zoals “Verdeelkunst”, waarbij de leerlingen kunstwerken creëren die precies in twee gelijke delen zijn verdeeld. Door middel van spelletjes en een quiz onderzoeken ze verschillende manieren van eerlijk delen, waarbij ze nadenken over de vraag wat “eerlijk verdelen” eigenlijk inhoudt.

Indeling (na schoolbrede opening van 15 minuten)

  1. Museum Verdelia (15 minuten)
  2. Deeldieren (30 minuten)
  3. Gelijke delen (15 minuten)
  4. Verdeelkunst (30 minuten)
  5. Quiz over eerlijk (ver)delen (30 minuten)
  6. Deelspellen (30 minuten)
  7. Afsluiting (15 minuten)

Handleiding

Powerpoint

 

   Werkbladen

Algemeen

De kinderen leren hoe postcodes werken en waarvoor ze worden gebruikt. Ze ontdekken dat postcodes helpen om gebieden en adressen in kaart te brengen. Door verschillende leuke activiteiten leren ze hoe postcodes zijn opgebouwd en wat ze kunnen vertellen over een plek. Ze spelen spelletjes, doen onderzoek en vergelijken postcodes van verschillende gebieden in Nederland en andere landen. Zo leren ze meer over hoe gebieden verschillen en wat dat betekent voor de mensen die er wonen. Het project helpt de kinderen om beter te begrijpen hoe kaarten en postcodes werken en hoe je met gegevens kunt omgaan.

Let op: voor een aantal van deze activiteiten zijn laptops of computers nodig, wanneer die niet beschikbaar zijn worden in sommige opdrachten alternatieven aangeboden.

Indeling (na schoolbrede opening van 15 minuten)

  1. Postcodes verkennen
  2. Postcodegebieden veroveren
  3. Postcodegebieden vergelijken
  4. Onderzoek doen: buitenlandse postcodegebieden

 

Handleiding

Powerpoint

 

   Werkbladen

  • Werkblad 1 – Postcode gebieden: DOCX en PDF
  • Werkblad 2 – Quiz Eerlijk Delen: DOCX en PDF
  • Werkblad bij deel 4 en 5 – onderzoekjes postcode DOCX en PDF (met dank aan Anne Bakermans)
  • Werkblad 3 – Chocolade Wereldwijd – consumptie:
    DOCX
    PDF
  • Werkblad 4 – Chocolade Wereldwijd – productie:
    DOCX
    PDF

 

ontwerpteam

Mieke Abels
Greetje van Dijk
Frans van Galen
Myrthe Huber
Vincent Jonker
Femke Keers
Ronald Keijzer
Annette Markusse
Fokke Munk
Lia Oosterwaal
Jan van Stralen
Vera Vink
Monica Wijers

uitproberen

Simone van der Maeden
Fenne van Os

OBS Willespoort:
Chanien Louiszoon(groep 6)
Piroska Hofland (groep 5)
Sharon Kentrop (groep 4A, rekencoördinator)

ondersteuning

Steven Brenninkmeijer
Anne Heemskerk
Heather Huijting
Natasja Miller
Nina Lathouwers